søndag 29. september 2013

Ukens skive: Chelsea Wolfe - Live At Roadburn

Det er ingen tvil; Roadburnfestivalen i Nederland er en av verdens mest anerkjente festivaler for "heavy music". Etter en årrekke med tålmodig booking og nitidig bygging av renommé, er Roadburn nå en umiddelbart utsolgt og kvalitetssikret opplevelse for alle som liker å ta noen avstikkere i sin lidenskap for tung rock.

Dette renomméet har bl.a.a blitt sikret av at festivalen selv har utgitt konsertopptak fra festivalen og etter hvert har andre band og etiketter kastet seg på denn trenden. Jeg er helt sikker i min sak - det finnes ikke den klubb eller festival jeg har flere konsertopptak fra enn nettopp Roadburn. Et raskt søk trekker frem skiver av bl.a.:Yob. Neurosis. Year Of No Light. Ulver. Nachtmystium. Wolves In The Throne Room. Earthless. Conan. Bongripper. Ukas skive er tatt fra et opptak av en konsert gjort 12.april 2012. Det er litt irriterende å vite at jeg kunne vært der, men jeg måtte av logistikkårsaker droppe konserten. Kan med hånden på hjertet si at jeg den kvelden ikke var altfor begeistret for det nederlandske jernbanesystemets siste avgangstider den kvelden. Dette var kanskje en av grunnene til at TB og undertegnede året etter la hotellrommet vårt til Tilburg i stedet for Eindhoven.

[en helhetlig rapport fra Roadburn 2012 kan leses annet sted på dette nettstedet.]

Chelsea Wolfe hadde vært ganske ukjent for oss på det tidspunktet, men dama jobbet seg raskt innenfor når vi lånte øret til skivene hennes. Hun hadde på det tidspunktet et lydbilde som ikke låt altfor ulikt noe PJ Harvey kunne servert, men dog noe mørkere. Det landskapet ble man også servert denne kvelden; førstesporet Halfsleeper er en mystisk og sødmefylt ballade midt på grenseovergangen mellom Cowboy Junkies' lengsel og Mazzy Stars fuzzy lydbilde. Chelseas stemme er nydelig og dunkel på gitarens enslige klimpring. I det bandet legger seg mjukt, men bestemt, på låta åpner hun stemmen i et monumental og nær evigvarende leie.

Andresporet Movie Screen er umiddelbart mer til stede; bandet viser musler for første gang. Likevel er det både sårt og ømt, og i det Chelsea skjærer inn i lydbildet eier hun låta. Hun leiker litt aleine på scenen med loops og stemme før bandet igjen sklir inn bak henne i det hun begynner å synge. Tredjesporet Demons er en riffende rocker, og her viser Wolfe sitt slekstskap med PJ Harvey for første gang på dette albumet. Etter en kort hilsen til Roadburn og "thanks for having us", ryker de ut i en av hennes signaturlåter, Mer. Et rullende driv legger seg nært opp til henne og dytter henne opp, frem og ut mot publikum.

Det er ikke mye mellomprat på dette albumet; Wolfe kjørte tydeligvis et stramt redigert sett. Men, det gjør ikke noe - null mellomprat er alltid bedre enn dårlig mellomprat. Den andre halvdelen av settet åpnet med Tracks; en smygende låt med et rullende komp. Men, den neste låta bekrefter at Wolfe og bandet lett veksler mellom stille/støy. Noorus åpner med en sirenelyd og endres til en røff rocker med stakkato komp.

Konserten når dog snart sin avslutning; først med Moses. Dette er ei låt som viser at Chelsea Wolfe nok har en del å takke Polly Jean Harvey for, men hvem har vel ikke det? Denne mytiske rockelåta kunne glatt vært en del av låtlista på sistnevntes album To Bring You My Love, og det sier ikke rent lite. Sistelåta Pale On Pale er en strålende slutt på en konsert; seig, monumental og bråkete. I løpet av sangen går bandet fra å være ruvende til stede, til nærmest fraværende før de igjen plutselig er tilbake i et hav av feedback og gitarvegger.

Dette er kanskje ikke det beste albumet til å bli kjent med hennes musikalske output, men det er et godt eksempel på hva som skjer på scenene i Roadburn.

lørdag 21. september 2013

Ukens skive: David Lee Roth - Eat 'em And Smile

Jeg så ikke denne komme; en uforpliktende retur til det glade åttitall. Hardrocken hadde ikke gått helt over til å være hårrock, men hadde fremdeles mest rock'n'roll i seg. Mötley Crüe hadde tatt et langt steg opp mot pallen i vestkystens hardrockliga, Guns N' Roses var fremdeles et lovende lokalband, og de verste overtrampene hadde enda ikke skjedd; Warrant, Tuff, Winger og de andre frisørmodellene hadde enda ikke forgifta grunnvannet på Sunset Strip.

Kongene på haugen var utvilsomt Van Halen. Ingen la vel egentlig ikke merke til basslinjene til Michael Anthony eller trommene til Alex Van Halen når man hadde to karer i front som lyste sterkere enn noen andre i amerikansk hardrock på den tiden. Eddie Van Halen som snudde gitarrocken på hodet med sin blendende teknikk og spillestil og David Lee Roth som var en type frontmann som kunne sette både Aerosmith og KISS i skyggen uten problemer. Bandet var bedre, større og morsommere enn alle sine rivaler - de var best i klassen!

Men, shit happens. Det skjedde også med Van Halen og etter en av bandets kommersielle toppnoteringer, 1984, var det so long og adios til David Lee Roth. Det resulterte i at bandets egenart og unike utstråling fikk seg en real smekk. De neste årene skulle både Roth og Van Halen slå godt fra seg på salgslistene, men ikke på langt nær så mye som jeg tror de kunne ha gjort hadde de holdt sammen. Når Sammy Hagar fra rockbandet Montrose overtok mikrofonen i Van Halen gikk bandet fra å være ekstraordinært og morsomt til å bli et godt hardrockband. Bandets sexy vibber, lekne utstråling og humor forsvant ut av bandet med Roth og igjen satt bandet med gode plater, men ei heller særlig mer.

David Lee Roth skulle på sin side finne ut at det ikke gjaldt med mengder av sjarm når de beste låtene ble igjen hos Van Halen. Dette albumet - hans første langspiller - eksploderer i trynet på lytteren med Yankee Rose. Låta åpner med en sjekkereplikk fra Roth og strålende gitarlek fra esset Steve Vai. Vais eminente gitarspill er en av hovedgrunnene til at denne skiva traff blink på midten av åttitallet, men det hjalp også at Roth hadde sikret seg en helsikes rytmeseksjon. Billy Sheehan på bass og Gregg Bissonette.på trommer sikret at Roth og Vai kunne skinne uten å bekymre seg for noe annet enn å flørte med publikum.

Yankee Rose er en stilsikker åttitallsrocker, men på andresporet har låtskrivinga blitt satt i baksetet for de tekniske finessene. Shyboy er en masete rockelåt uten de nødvendige grep som kan gjøre låta til noe særlig annet enn et forglemmelig spor på ei plate. Men, det skulle heldigvis være mye å glede seg over. Plata beit over så mye som mulig og dermed fikk man både med seg hardrock inspirert av lekenheten i Van Halen (Yankee Rose, Goin' Crazy), samt standardlåter som I'm Easy, Tobacco Road og avslutningen That's Life.

I ettertid har jeg sett at jeg liker hans coverversjoner nesten best på skiva, og det lover jo egentlig ikke særlig godt fra den første soloskiva fra en fyr fra ett av verdens største rockeband. Nå skal det skrives at hans neste album skulle toppe lister, selge ut turneer og være en hitsuksess av dimensjone, men jeg står fortsatt fast ved at Van Halen hadde vært enda større hadde de beholdt den opprinnelige besetningen.

Det var et morsomt tilbakeblikk. Får dog håpe vi er tilbake i nåtiden neste uke.

tirsdag 17. september 2013

Ukens skive: Cobalt - Gin

Det sto mellom det lavmælt melankolske og det panisk brutale når jeg denne uka skulle velge skiva jeg skulle skrive om. Jeg valgte det brutale til fordel for Nick Cave & The Bad Seeds' strålende album Boatman's Call og jeg trodde jeg kunne angre litt på det i det tittelkuttet ruslet i gang. Men etter en dempet, men bekmørk, intro hadde lurt meg ned i sofakroken slo Cobalt meg i svime med et beinhardt øs. Fliret ble klistra fast til trynet mitt, jeg headbanga aleine i stua og rockefoten gikk i ett. Deres oppgraderte black metal mikser grunnvannet fra Mayhem med den dystopisk industrilyden av Swans.

Dette blir bare tydeligere med andresporet Dry Body hvor brølestemmene har blitt lagt i baksetet og et renstemt sound maner frem industrirocken til bandet i større grad enn på åpningen. Riffet og de hypnotiserende trommedrivet griper lytteren og skaper en mektig, suggererende stemning. De siste minuttene av låta er for meg nærmest reint trancendentalt. Men, de gir seg ikke med det - de gir meg gåsehud i det de når klimaks på låter som Throat og Stomach og titlene ljuger ikke. Dette er fysisk heavy metal som ikke gir ved dørene.

Noe av det bedre med Cobalt er at de veksler tilnærmet uanstrengt mellom de to kildene som danner råmaterialet for bandets lydbilde: black metal og industri. På tredjesporet Arsonry glir de fra høyspente gitarriff til dempet akustiske tema og deretter rakt inn i svart riffing med djevelsk vokal. Bandet er vel strengt tatt et en-mannsprosjekt, og føyer seg i så måte inn i det musikalske landskapet til et "band" som Horseback. Både Cobalt og Horseback beveger seg i gråsonen mellom sjangre og leiker med lyden av bl.a. country, droner, industri og østens mystikk. Det som dog danner grunnstammen er deres bakgrunn i kompromissløs black metal. Lån ett øre til Pregnant Insect som i utgangspunktet er en likefrem svartrocker, men som etter ett par minutter åpnes opp med indiansk stammesang.

Omslaget bygger opp under bandets lydbilde med diffuse bilder av leirbål, minner fra svunne tider og mytiske statuer i tillegg til at skiva er dedikert til Ernest Hemingway og Hunter S. Thompson. Dette er en visuell tilnærming som knapt hadde vært mulig å tenke seg i black metal for bare noen år siden, men sjangeren har vist seg å være en av de med mest utvikling og friksjon av alle sjangre i popkunsten.  

Dette mørke albumet bør være besnærende for de av dere som har skiver av bl.a. Kongh, Icos og Swans i platesamlinga si allerede, men de fleste med sans for noe annerledes heavy music bør kjenne deres besøkelsestid for denne gruppa.

tirsdag 10. september 2013

Drammen: RR #15

Vert: Ridder Mather
Dato: 7.september 

1. First Band From Outer Space: Turn Left At The Mexican Barbeque (8.50/10.0)
2. Black Sabbath: War Pigs (8.00/10.0)
3. Larry Graham & Graham Central Station: The Jam (7.83/10.0)
4. Crosby, Stills, Nash & Young: Southern Man (7.66)
4. Sly & The Family Stone: Thank You (7.66/10.0)
4. Genesis: The Music Box (7.66/10.0)
4. Funkadelic: Super Is Stupid (7.66/10.0)
8. Bushman's Revenge: Iron Bloke (7.50/10.0)
9. Lou Reed: Rock'n'Roll (7.33/10.0)
9. Buddy Miles: Train (7.33/10.0)
9. Wilson Picket: Land Of The Thousand Dances (7.33/10.0)
9. Radiohead: The Pyramid Song (7.33/10.0)






søndag 8. september 2013

Ukens skive: Sunn 0))) - Oracle

Hmmm.

Sunn 0))) er et noe uventet band i min platesamling, men likevel et kjært navn for meg. De var dråpen som fikk meg til å renne over fra støymusikk og frijazz til black metal og doom. Jeg har fulgt dem med lys og lygte siden den gang og ikke bare genierklært deres musikk, men også mye av det de gjør som musikere under andre etiketter eller som sjefer i sitt eget plateselskap Southern Lord.

Sunn 0))) spiller ikke rock slik du kanskje forventer at den skal låte. Sunn 0))) spiller lyden av mørke og må også nytes i mørke. Derfor bryr jeg meg lite om låta på denne EPen heter Belülrol Pusztít eller Orakulum. Jeg gidder knapt nok nevne at denne musikken ble inspirert av en konsert de gjorde som del av en kunstutstilling og at CDen og vinylversjonen er helt forskjellige. Mylderet av deres utgivelser og spillopper får du finne frem i selv - det er tross alt halve moroa.

Jeg skal heller slå av alt lyset i stua og kun ha to stearinlys tent på bordet foran stereoanlegget. Jeg skal åpne en boks med Coke, ta frem penn og papir og skrive ned det jeg føler når jeg hører Sunn 0))) renne ut av høyttalerne som svartmalt honning.

Slå av lyset. Slå på rillene.

mørkt landskap
stein; ikke skog. svart lava.
gråstenkte urolige skyer lover dødt regn

øyne i himmelen ser meg
rundt meg står kappekledde skjeletter
gitarene er deres ljå
ikke skarpe, men seige av gjørme

hender heves mot himmelen
presten kaller demonen til seg
gitarene låser meg; lenkene
demonens mantra fanger meg

de jevne og trege gitarslagene høres som havet
store, late bølger langt fra dønningens endelikt mot klippene
cymbalen låter som torden
forløsende i sitt varsel om stormen som er på vei

lyden renner ut som sand av lufta
renner ned mellom sprekkene i parketten
etterlater seg kun minnet om mørke

[en slurk cola. snur plata]

storbyens metallnatt vekker meg
lyden av livet sover
kun maskiners døsige pust igjen i lufta rundt meg
den jevne pusten av sovende stål
sovende stål og fars hviskende trusler
som voggesang for en død sønn

ordene hans knirker
blodet har blitt til støv

byen vrir seg i søvne
vekkes av borrende tenner
tunnelene er blodårer av våt eksos
bybildet er død hud som vaskes av mitt blikk

hva vekker byen
hva våkner i dens mørke smug?
kalles eller stagges de av fars stemme?

jeg står stille - for redd til å løpe

              nei, ikke redd - forført
              forført av stemmen til far

den hviskende grusen
den jevne pusten og de knitrende borrene
til dyret byen har blitt

trommer. liv. skremmer monotonien vekk
vekk; men ikke bort

liv og blod sammen skremmer dyret
fjerner døden - ikke frykten
far går under asfalten

snart sover byen igjen
den jevne pusten av sovende stål
fars knitrende hvisken er temmet, men aldri borte

han kommer tilbake

Sunn 0))) for den uinnvidde:
  • Altar: bandet gjør en skive med det japanske rockbandet Boris, Kim Thayil og diverese andre medmusikanter og låter tidvis "streit".
  • Monoliths & Dimensions: et prakteksemplar av hvor godt droner kan låte. Bandet på sitt beste?
  • Dømkirke: Konsertplate fra en konsert i Bergen Domkirke. Hey? Norge! 

tirsdag 3. september 2013

Tomahawk - Rockefeller Music Hall 1.september 2013

Undertegnede tok turen til Rockefeller en søndag kveld for å få sett Tomahawk og Bosnian Rainbows i levende live. Det skulle vise seg å bli en delt affære.

Merchandise først. Alltid.

Utvalget var ikke å skryte av; ett par t-skjorter og en hoodie samt album - kun på CD. Ikke bra. Men, jeg fikk da kjøpt meg en hoodie. Riktig nok mest fordi jeg trenger en bandgenser, og ikke så my for designet. Men, hva skal man gjøre. Det er tross alt Patton vi prater om.

[Hvis du ikke har et forhold til Patton, så kan du droppeå lese mer]

Ventinga på bandet gikk greit, da det var meldt tidlig konsertstart og Bosnian Rainbows gikk på scenen ikke lenge etter vår ankomst. Hva skal man dog si om dette bandet?

Jeg ble skuffet. Det er det ingen tvil om - det er tros alt Omar Rodriguez-Lopes vi prater om. Mannen som definerte progrock på en egen måte. Etter å ha gruslagt nittitallets hardrock med sjangerens beste skive, tok han med seg vokalist Cedric Bixler og startet The Mars Volta. Med dette bandet tok han musikken sin til nye høyder og har også spredt sine talenter på en mengde sideprosjekter som ofte er spennende.

Da er det trist å melde at Bosnian Rainbows ikke er i samme klasse. Ja, det er mye spennende greier her - det er tross alt Omar - men det forstyrres av indie elektronika og en spastisk ballerina som synger. Hun synger dog bra, men barneskoleteateret blir for påtatt for min del.

På den andre siden - Tomahawk imponerte med en veloljet maskin. Ventetiden til de gikk på scenen ble lydsatt av en ambient dronende som roet publikum. Men, fem minutter før sceneskifte ble den endret til et indiansk mantra som ble loopet gang på gang. Stemningen ble satt og jeg merket jeg fikk litt gåsehud før konserten hadde begynt. Skulle det bli så bra?

Nei.

Ikke misforstå - jeg likte konserten veldig godt. Men, den føltes for innøvd til å føles ekte. De banket gjennom låtene fra skivene - med unntak av deres mest spennende: Anonymous.- og Mike Patton la etter hvert inn litt publikumsfrierier. Duane Denison var akkurat passe cool på scenen der han drysset sine gitarlinjer over sangene, mens Trevor Dunn var stålsikker på sine bassgrep og la et fint fundament for Stanier og Patton. John Stanier er en jævlig god trommeslager og fortjener å bli kjent ved navn av de som ikke spiller trommer. Han spiller trommer som om livet hans avhenger av det. Fantastisk presisjon og innlevelse.

Men.

Ingen er bedre enn Mike Patton. Mannen er en gud på scenen; i ett og samme sekund kan han være djevel og engel. Han flirer, synger, brøler og freser i samme linje og gir publikum det de vil ha. Jeg tok med i å hive etter pusten i et brøl han hadde tidlig i konserten som gikk fra gutturalt mannsbrøl til elektronisk kastrathyl. Helt sykt.

Når de avslutter med Frank Sinatras Angel Eyes, er du ikke sikker på om han er ironisk eller ikke. Du vet bare at du digger det og går fornøyd hjem med ett fett flir om kjeften.

Patton. 

1.God Hates a Coward
2.Mayday
3.Oddfellows
4.POP 1
5.Rotgut
6.Birdsong
7.Rape This Day
8.I.O.U.
9.Capt. Midnight
10.Baby Let's Play
11.Choke Neck12.Flashback
13.Totem
14.Point and Click

Encore:
15.Stone Letter
16.Angel Eyes (Frank Sinatra)