mandag 24. februar 2014

Hvordan lage et perfekt rockalbum - del V: etikett og vinyl.

Platebransjen har vært i en stadig endringsprosess siden Napster tjuvstarta digitaliseringen av musikk for det som føles som mange herrens år siden; i 1999. I dag er CDen død, nedlastning "SÅ 2010" og streaming i ferd med å bli allment for selv '68erne. Dette er en virkelighet som alle band må innfinne seg med når de arbeider med å lage sitt perfekte rockalbum.
 

Det er ingen vits for et ungt rockeband å utgi CDer i 2014. Formatet er dødt og overlever kun på bensinstasjoner og i platesamlingene til dagens besteforeldre. I stedet gjelder det å ha fantasi;  streaming, downloadkoder på brusflasker og t-skjorter, bandcamp og vinyl.

Ja, du leste riktig. Vinylskiva har stått opp fra de døde. Men, digitalistene kan ta det med ro - den levende døde vinylen vil aldri oppnå et zombie apocalypse eller "dawn of the vinyl". Jeg har vært i harde debatter med gode venner om vinylens 2.liv og mange mener det er en døgnflue og at LPen er borte for godt innen utgangen av 2014.

[Vel, nå ble denne kronikken skrevet i 2013 og vedkommende mente vinylen ville være død innen årets utgang. Det fryder meg at han tok grusomt feil]

Jeg innser at vinylen ikke vil gjenta gamle bravader slik den gjorde før CDen kuppet markedet på begynnelsen av nittitallet. Men, det er min oppriktige mening at vinylen har gjort et reellt comeback som marginalt format for musikkelskere og vil vedvare i overskuelig fremtid. Dette er uungåelig siden salget av vinylskiver nærmest har femdoblet seg de siste fem årene og det stadig opprettes nye platebutikker i flere av de større byene her til lands.

I den forbindelse må et band bruke vinylen for det den er verdt - for å nå hjertet til en musikkelsker og platesamler må man gjennom vinylsamlingen. Det faktum at LPen og singelen nå er blitt en eksklusiv vare lidenskapelig forbundet med en kjøpesterk gruppe burde holde vinylen i produksjon i minst et titalls år fremover. Det krever dog at platebransjen ikke gjør den samme feilen som de gjorde med CDen og rensket markedet for selv det minst interessante materialet - alt for å gjøre aksjonærene litt feitere uten å ha et snev av musikkulturell interesse eller teft for å finne talent.

Heldigvis er rockens undergrunn mett av småselskaper som øser ut gode utgivelser i små opplag. Etiketten Southern Lord ble nettopp kåret til en av de ti beste plateselskapene i USA. Med lidenskapelig teft for god musikk har selskapet ikke bare utgitt musikken til selskapets eiere Greg Anderson og Stephen O'Malley (Sunn 0))), Goatsnake og Khanate, etc), det har også utgitt strålende black metal, crust, heavy metal og fusion jazz. Dette er en politikk som de deler med etikettet som bl.a. Glitterhouse, Temporary Residence, Rise Above, Fysisk Format og Doognad, m.m.fl.

Southern Lord har siden oppstarten brukt sin gode teft til å finne frem til nye skiver av bl.a. Black Breath og Ascend, mens de har tatt en reboot av Sleeps Dopesmoker og High On Fires debutalbum og, viktigst av alt, stått bak gjenopplivingen av legendariske Earth. Siden 2011 har dog ett ord blitt stadig viktigere for de av oss som elsker LPen: pre-order.

I platebutikkenes gullalder - åttitallet - føltes det som om det var en butikk på hvert eneste hjørne. I min hjemby, Drammen, fantes det ikke mindre enn tre platebutikker i samme gate(!) - Lyche, Risto og Oppland - og det var dett å få tak i nye skiver og gode tips fra mentorene bak disken. På nittitallet ble det flere platebutikker, men kompetansen i de fleste butikkene sank drastisk. Etter hvert som kjedene overtok de små butikkene ble det enda traurigere å være platesamler - selv om Platekompaniet fremdeles forsøkte å beholde kompetansen.

Men, det var tilsynelatende snart slutt på moroa. CDen ble erklært død og digital nedlastning ble fra Pirate Bay og iTunes var enerådende i en periode, men snart ble bredbånd så vanlig at streamingtjenester som WiMP og Spotify ble definert som fremtiden for mannen i gata. Men, i undergrunnen gikk man i barndommen - LPen foretok en retur i små opplag. Etter hvert som om stadig flere gjenoppdaget vinylskiva, ble de små opplagene stadig raskere utsolgt. Den strålende debuten til Uncle Acid & The Deadbeats, Blood Lust, ble utsolgt på timer fra plateselskapet Rise Above og førte til at stadig flere plateselskaper annonserer sine skiver som pre-order mer enn en måned før butikkene kommer i butikken. Disse skivene blir like ofte lansert med eksklusive farger på vinylskivene og gjerne i mindre antall enn utgaven som kommer i butikkene - noe som øker eksklusiviteten ytterligere.

Så, hvordan skal et perfekt rockalbum utgis? Vel, det er min mening at man først utgir skiva som download og på vinyl. Når det første salgsrushet har gitt seg, bør man legge ut albumet hos diverse streamingtjenester. Pengene kommer nok dog ikke inn på konto før man legger ut på veien. For i 2012 er det på turné de store pengene tjenes. Det kan også gjøre underverker for rockalbumet at et band presterer på konsert og det skal vi se nærmere på neste gang.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar